راهنمای تهیه ژل ضدعفونی کننده خانگی

به گزارش مجله سرگرمی، در شرایط بحرانی مانند شیوع بیماری های واگیردار یا کمبود مواد ضدعفونی کننده در بازار، آگاهی از روش های ساده و امکان پذیر تهیه ژل ضدعفونی کننده در خانه می تواند بسیار کارآمد باشد. این راهنما شامل دو روش ساده برای تهیه ژل ضدعفونی کننده در خانه با استفاده از مواد در دسترس است.

راهنمای تهیه ژل ضدعفونی کننده خانگی

برای مطالعه بیشتر با namit.ir: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

آموزش تهیه ژل ضد عفونی کننده در خانه (روش اول)

برای اینکار ابتدا مواد زیر آماده کنید. میتوانید این مواد را از داروخانه تهیه نمایید.

1- ژل آلوورا 94 درصد (250 سی سی)

2- الکل طبی (500 سی سی)

3- اسانس نعنا 30 قطره (برای رفع بوی الکل، شملا می توانید از هر اسانسی استفاده نمایید.)

موارد فوق را در مخلوط کن یا میکسر ریخته و حدود 30 ثانیه تا یک دقیقه مخلوط کنید.

محصول نهایی را در بطری یا ظرف اسپری ریخته و هر زمان نیاز بود از آن استفاده نمایید.

آموزش تهیه ژل ضد عفونی کننده در خانه (روش دوم)

1- یک قاشق غذاخوری الکل

2- یک دوم قاشق غذاخوری گلیسیرین (اختیاری)

3- 10 قطره اسانس روغنی دارچین

4- 10 قطره اسانس روغنی درخت چای

5- آب مقطر

6- سایر اسانس های روغنی (برای عطر)

آلوورا، الکل و گلیسیرین را در ظرفی با هم مخلوط کنید. اسانس روغنی دارچین، درخت چای و دو قطره از هر اسانس دیگری که برای عطر در نظر گرفته اید تا به مواد اضافه نمایید. مواد را به خوبی مخلوط کرده و آب مقطر را تا زمانیکه به غلظت مورد نظر رسید، اضافه نمایید.

محصول نهایی را در بطری یا اسپری ریخته و در موارد ضروری از آن استفاده نمایید.

شایان ذکر است که این ژل های ضدعفونی کننده باتوجه به اینکه به صورت خانگی تهیه می شوند ممکن است کارایی ژل های ضدعفونی کننده استاندار موجود در بازار را نداشته باشند.

نکات تکمیلی

  1. خواص مواد اولیه در تهیه ژل ضدعفونی کننده: الکل: الکل اتیلیک یا ایزوپروپیل الکل با غلظت بالای 60 درصد، خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی دارد و باعث از بین رفتن باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می شود.
  2. ژل آلوورا: عصاره گیاه آلوورا دارای خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی و ترمیم کننده پوست است و به عنوان پایه ژل ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. گلیسیرین: گلیسیرین یک ماده نرم کننده و رطوبت بخش است که به نرمی و قوام ژل کمک می کند و از خشکی پوست جلوگیری می نماید.
  4. اسانس های گیاهی: اسانس های گیاهی مانند اسانس نعنا، دارچین و درخت چای دارای خواص ضدمیکروبی هستند و می توانند به تقویت اثر ضدعفونی کننده کمک کنند. همچنین به رفع بوی نامطبوب الکل کمک می کنند.
  5. آب مقطر: آب مقطر برای رقیق کردن و تنظیم غلظت ژل ضدعفونی کننده استفاده می شود.
  6. اسانس روغنی لیمو: اسانس روغنی لیمو دارای خواص ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس است و می تواند به افزایش اثر ضدعفونی کننده ژل کمک کند.
  7. اسانس روغنی رزماری: اسانس رزماری دارای خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است و می تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند.
  8. اسانس روغنی اکالیپتوس: اسانس اکالیپتوس دارای خواص ضدباکتری، ضدویروس و ضدقارچ است و می تواند به افزایش اثر ضدعفونی کننده ژل کمک کند.
  9. اسانس روغنی گریپ فروت: اسانس گریپ فروت دارای خواص ضدباکتری، ضدقارچ و آنتی اکسیدانی است و می تواند به افزایش اثر ضدعفونی کننده ژل کمک کند.
  10. اسانس روغنی پرتقال: اسانس پرتقال دارای خواص ضدباکتری، ضدقارچ و آرام بخش است و می تواند به افزایش اثر ضدعفونی کننده ژل و بهبود خلق و خوی کمک کند.

سخن پایانی

با توجه به کارآمدی و دسترسی آسان به مواد اولیه، تهیه ژل ضدعفونی کننده در خانه می تواند یک گزینه مناسب و ارزان قیمت در شرایط بحرانی باشد. با این حال، باید توجه داشت که این ژل ها ممکن است کارآیی کمتری نسبت به محصولات تجاری داشته باشند و برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند.

انتشار: 17 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158439

به "راهنمای تهیه ژل ضدعفونی کننده خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تهیه ژل ضدعفونی کننده خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید